05Νοέ
2015
0
ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Μία εικόνα που συχνά συναντούμε είναι του παιδιού το οποίο είναι ιδιαίτερα έξυπνο αλλά έχει δυσκολία στο να χρησιμοποιεί κατάλληλα το μολύβι ή να ντυθεί μόνο του. Άλλη εικόνα είναι του παιδιού που δείχνει φοβισμένο, διστακτικό και ανασφαλές στις κινήσεις του στο χώρο, ακόμα και όταν παίζει. Άλλο παιδί μπορεί να εμπλέκεται σε ακραίες, ασυνήθιστες δραστηριότητες που πολλές φορές είναι επικίνδυνες (π.χ . τρέχει από τη μια μεριά στην άλλη, πηδά από πολύ ψηλά σημεία κ.α.). Σε οποιαδήποτε από τις παραπάνω περιπτώσεις η διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης ίσως είναι η κύρια αιτία των δυσκολιών.

Αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η οργάνωση των αισθητηριακών πληροφοριών. Οι αισθήσεις συνεργάζονται μεταξύ τους για να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του που βρισκόμαστε και τι συμβαίνει γύρω μας. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η βασική λειτουργία του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την παραγωγή αυτής της σύνθετης εικόνας. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση εστιάζεται κυρίως σε τρεις βασικές αισθήσεις: την απτική, την αιθουσαία και την ιδιοδεκτική. Οι τρεις αισθήσεις δεν συνδέονται μόνο μεταξύ τους αλλά και με τις υπόλοιπες αισθήσεις στον εγκέφαλο και μας επιτρέπουν να αντιλαμβανόμαστε να αποτυπώνουμε και να αντιδρούμε σε διαφορετικά ερεθίσματα στο περιβάλλον μας. Οι δυσκολίες που μπορεί να έχει ένα παιδί αναφορικά με την αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι άλλες φορές ήπιες και άλλες φορές εντονότερες.

Ο ρόλος του εργοθεραπευτή είναι να χρησιμοποιεί δραστηριότητες που επικεντρώνονται στο αιθουσαίο σύστημα, την αίσθηση της αφής (απτικό) ή την ιδιοδεκτικότητα και που σκοπό έχουν να διεγείρουν ή να καταστείλουν τις αισθητηριακές διόδους πρόσληψης ερεθισμάτων ώστε να επιτυγχάνεται η αισθητηριακή ολοκλήρωση