Το παιδί μου ξεκινάει το δημοτικό…είναι έτοιμο;
Ξεκινώντας η φοίτηση των παιδιών στη α’ δημοτικού υπάρχουν πολλά ερωτήματα που απασχολούν τους γονείς. Θα είναι εύκολη τάξη; Θα μπορέσει το παιδί μου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις; Θα προσαρμοστεί εύκολα στο νέο περιβάλλον; Τι είναι όμως αυτό που θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη σημασία οι γονείς στο ξεκίνημα της σχολικής πορείας του παιδιού;
Κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας αρκετά παιδιά παρουσιάζουν δυσκολίες σε αρκετές από τις δεξιότητές τους που αφορούν το επίπεδο του λόγου (μη ολοκληρωμένη καταληπτότητα ομιλίας, ελλιπές λεξιλόγιο, δυσκολία αφήγησης και λανθασμένη συντακτική δομή). Η σωστή χρήση του λόγου είναι η αφετηρία για την πρώτη γραφή και ανάγνωση του παιδιού, καθώς και η πρόληψη προβλημάτων τόσο στην ακαδημαϊκή όσο και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξή του.
Σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει πως ένα ποσοστό παιδιών τα οποία δεν είχαν κατακτήσει το φωνολογικό τους σύστημα κατά την προσχολική ηλικία ξεκινώντας το δημοτικό σχολείο παρουσίαζαν μαθησιακές δυσκολίες. Για παράδειγμα, παιδιά που κατά την αυθόρμητη ομιλία τους παρουσίαζαν λάθη στην παραγωγή των συμφώνων (το |s|να γίνεται |θ| ή το |z| να γίνεται |δ| ) στο γραπτό λόγο υποτύπωναν τα γράμματα αυτά όπως ακριβώς τα πρόφεραν.
Αντίθετα παιδιά που με την έναρξη του Δημοτικού σχολείου είχαν κατακτήσει το λόγο τους είτε φυσιολογικά είτε μέσω θεραπευτικών παρεμβάσεων, είχαν επιτυχή ακαδημαϊκή πορεία.
Τέλος, η έγκαιρη, κατάλληλη και συστηματική διδακτική παρέμβαση μπορεί να περιορίσει την εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών και ταυτόχρονα να αποτρέψει την εκδήλωση ψυχοκοινωνικών διαταραχών που συχνά εμφανίζονται και οι οποίες επηρεάζουν όχι μόνο το παιδί αλλά και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον.
Γιαννακοπούλου Ξένια
Λογοθεραπεύτρια